Het waargebeurde leerverhaal van Scholengroep Holland

In opdracht van Scholengroep Holland (SGH) heb ik het leerverhaal van de culturele transitie WieHetWeetMagHetZeggen (WHWMHZ) opgetekend. Hiermee wilde SGH het leerproces zichtbaar en inzichtelijk maken en antwoord zoeken op de vragen: ‘wat zijn wij aan het doen?’, ‘wat gaat er goed en wat niet?’ en ‘zitten we op de goede weg?’.

SGH wilde tijdens het proces voortdurend zelf leren, het leerproces overdraagbaar maken én ervoor zorgen dat het leerproces geborgd werd. Daarnaast kon met een boek ook de buitenwereld van dit leerproces kennis nemen en ervan leren. 

Bestuurder Carl Fikenscher, iemand voor wie leren net zo bij het leven hoort als ademhalen, gaf in dit proces het goede voorbeeld. Hij stelde zich op het standpunt dat hij niet over de antwoorden beschikte, maar nodigde iedereen uit om mee te denken en te doen. Hoe kan het ook anders met een projectnaam als WieHetWeetMagHetZeggen'!